Ozonowanie samochodu najczęściej przeprowadzamy, gdy po jego uruchomieniu – a raczej klimatyzacji lub nawiewu – czujemy przykry zapach. To faktycznie znak, że coś niedobrego dzieje się z powietrzem cyrkulującym w aucie. Oprócz ozonowania korzystamy także z rozwiązań nieco bardziej popularnych i opartych na środkach chemicznych. Co zatem będzie najlepszym rozwiązaniem dla pojazdu – aerozol lub kierunkowy natrysk środka dezynfekującego czy może gaz? Rozwiązań jest wiele, ale które będzie najlepszym wyborem dla naszego zdrowia?
Najpopularniejsze metody dezynfekcji
Kilka sposobów dezynfekcji klimatyzacji i wentylacji zdecydowanie zaskarbiło sobie popularność.
- Metoda ultradźwiękowa – specjalne urządzenie rozpyla detergent. Pracując w częstotliwościach ultradźwięków maszyna rozbija cząsteczki środka dezynfekującego tworząc mgiełkę. Ta dociera do zakamarków klimatyzacji skutecznie je dezynfekując. Pamiętać jednak należy, aby środek podawać rurką w głąb układu klimatyzacji, który powinien być włączony i w obiegu zamkniętym.
- Pianki w spray’u – bardzo popularne rozwiązanie, gotowe do samodzielnego użycia. Niestety, brak precyzji przy aplikowaniu środka (ten powinien być dostarczony jak najbliżej parownika) może skutkować brakiem jakiegokolwiek efektu. Po chwilowym miłym zapachu wracają te przykre, których nie usunęliśmy skutecznie.
- Ozonowanie – generator ozonu umieszczony w samochodzie roznosi gaz po całym układzie wentylacyjnym. Ekspozycja 30 – 60 minut, po której wietrzymy auto przez kolejnych kilkanaście jest właściwym wyborem. Z uwagi na właściwości chemiczne, ozonowanie samochodu zdaje się być najrozsądniejszą metodą. Na pewno? Ma też swoje minusy.
Jak dobrze przeprowadzić ozonowanie samochodu
Wydawać by się mogło, że jest to czynność banalnie prosta i niewymagająca dodatkowego opisu. Niestety, wiele rzeczy, które robimy, wykonywanych jest nieco automatycznie i odruchowo. Codzienne mycie zębów jest taką rutyną, że czasem nie zastanawiamy się, czy aby na pewno robimy to dobrze (czyt. skutecznie). Jak zatem dobrze przeprowadzić ozonowanie samochodu?
- Odkurz kabinę i umyj szyby od wewnątrz;
- Wstaw generator ozonu, najlepiej blisko nawiewów powietrza;
- Sprawdź, czy wszystkie okna i drzwi są zamknięte (szczeliny drastycznie obniżą skuteczność);
- Uruchom klimatyzację z zamkniętym obiegiem powietrza. Może być nawet najniższy bieg;
- Uruchom ozonator i ustaw jego czas pracy na zakres 30 – 60 minut;
- Opuść auto;
- Zaczekaj do końca pracy generatora ozonu (zarówno mechaniczny jak i elektroniczny timer pokazują pozostały czas);
- Otwórz wszystkie drzwi samochodu i wyłącz jego silnik;
- Usuń ozonator z auta;
- Pozwól wywietrzyć się kabinie przez kolejne 15 – 20 minut;
Plusy i minusy ozonowania
Ozonowanie samochodu jest bardzo skuteczne, ponieważ gaz dociera praktycznie wszędzie. Jego moc i duże stężenie pozwala na błyskawiczne utlenienie zanieczyszczeń. Te rozpadając się przestają wydzielać jakikolwiek zapach. Tym samym mamy odkażoną klimatyzację, ale również całą kabinę gdzie ozon przenika tapicerkę, a nawet twarde plastiki.
Ponieważ ozon jest silnym utleniaczem, nie należy przesadzać z jego stosowaniem w tak małej kubaturze jak wnętrze samochodu. Zbyt częste (i intensywne) ozonowanie może doprowadzić do zmian i odbarwień plastikowych wykończeń. W sytuacji, gdy klimatyzacja jest już bardzo zagrzybiona musimy jednak zwrócić się po fachową pomoc, ponieważ zastosowanie generatora ozonu pomoże na krótką metę. Zapachy powrócą z uwagi na fakt, że nie usunęliśmy źródła problemu.
Dodatkowe uwagi dotyczące ozonowanie samochodu
Jest kilka prostych zasad, których przestrzeganie uchroni nas od niechcianych problemów:
Przynajmniej raz w roku powinniśmy skorzystać z ozonowania wnętrza auta. Zalecaną częstotliwością są 2-3 cykle na każde 12 miesięcy, jednak zależy to od stopnia zanieczyszczenia układu wentylacji.
Warto ozonowanie połączyć z wymianą filtra kabinowego / przeciwpyłkowego. Jeśli ozonujemy pomiędzy wymianami to wyjmijmy filtr na czas pracy generatora ozonu. Dzięki temu gaz zdecydowanie łatwiej będzie eksplorował zakamarki naszej klimatyzacji.
Nie wstawiajmy generatora ozonu o dużej mocy. Zbyt duże stężenie gazu spowoduje nieodwracalne uszkodzenia (utlenianie się plastików, gum i tkanin). Ozon wymaga czasu, aby skutecznie rozprawić się z zanieczyszczeniami. Do aut osobowych generatory ozonu o mocy 6-7 g/h są wystarczające. Te produkujące mniej gazu po prostu nie będą w stanie wytworzyć go na tyle, aby nasycić nim kubaturę do wartości roboczej. Te mocniejsze wytworzą go więcej i szybciej rozpocznie się proces ozonowania, ale jednocześnie stężenie będzie za duże i zamiast nam pomóc, zaszkodzi.